March 17, 2015

BILMESSEN I GENÈVE 2015: DS INNVARSLER EN NY GIV FOR «SPIRIT OF AVANT-GARDE»

BILMESSEN I GENÈVE 2015: DS INNVARSLER EN NY GIV FOR «SPIRIT OF AVANT-GARDE»

På årets bilmesse i Genève vil DS for første gang være representert som et selvstendig merke. Det er en milepæl som innvarsler begynnelsen på en ny epoke. I den forbindelse vil DS presentere merkets nye logo, slagordet «Spirit of avant-garde» og den nye DS 5. På DS’ stand (paviljong 6 på Palexpo) fra 5. til 15. mars 2015 kan de besøkende se nærmere på konseptbilen Divine DS og de to showbilene DS 5 Moon Dust og 2015-modellen av DS 21 Pallas. For DS er bilmessen i Genève en perfekt anledning til å vise frem det nye toppmerkets ambisjonsnivå og gjøre comeback i luksussegmentet på vegne av fransk bilindustri.

1955–2015: DS FYLLER 60 ÅR

“From its creation in 2014, the French automotive brand DS drew on an outstanding heritage, that of the DS 19, launched 60 years ago. The legendary car embodies the values of innovation, excellence and avant-gardism. With its sister model, the SM, the DS is the ultimate symbol of French high-end automobiles.

Like the 1955 DS, today’s DS models combine remarkable design, technology, comfort, performance, premium materials and refinement. As history marches on, the two letters continue to stand for the finest in automotive luxury around the world.”

Yves Bonnefont
CEO of the DS brand

«Helt fra oppstarten i 2014 har merket dratt veksler på den enestående arven etter DS 19, som ble lansert for 60 år siden. Denne legendariske bilen er selve legemliggjøringen av verdiene «innovasjon, fremragende kvalitet og avantgardisme». Sammen med søstermodellen SM representerer DS det ypperste av franske luksusbiler.

Akkurat som DS fra 1955 kan dagens DS-modeller skilte med en bemerkelsesverdig kombinasjon av design, teknologi, komfort, ytelse, kvalitetsmaterialer og eksklusivitet. Historien går sin gang, men de to bokstavene står fremdeles for noe av det beste verden har sett av luksuriøse biler.»

Yves Bonnefont

DS-sjef

 

2015, DS-MERKET LANSERES

DS fikk offisiell status som merke den 1. juni 2014, da de også tilkjennega sin ambisjon om å gjenerobre franske bilfabrikanters posisjon i bilindustriens toppsegment. DS viderefører verdier som innovasjon og særpreg fra 1955-utgaven av DS. DS-serien er utviklet for kunder som ønsker å skille seg ut, og består av DS 3, DS 3 CABRIO, DS 4, DS 5, DS 5LS* og DS 6*. I lanseringsåret 2015 markerer DS 60-årsjubileet til den opprinnelige DS. På bilmessen i Genève blir det premiere på det nye merkets slagord «DS AUTOMOBILES, SPIRIT OF AVANT-GARDE» (DS – i avantgardismens ånd), som er betegnende for DS’ tilnærming. I Genève vil også den nye DS 5 bli vist som første bil med merkets nye identitet, deriblant et nytt frontparti, avansert teknologisk utstyr, eksklusive detaljer og kraftige og effektive motorer.

*Kun i salg på det kinesiske markedet.

 

NY LOGO OG NYTT SLAGORD FOR DS

I likhet med DS fra 1955 har det nye DS-merket, som ble offisielt grunnlagt i juni 2014, sin opprinnelse i Paris. I dag avduker merket den nye logoen bestående av DS-monogrammet og underteksten «DS AUTOMOBILES». Det franske språket er brukt bevisst for å henspille på merkets franske røtter og DS’ posisjonering i toppsegmentet, noe som har blitt mulig takket være noe av den ypperste faglige ekspertisen i bransjen. DS vil også presentere merkets slagord «SPIRIT OF AVANT-GARDE» på den internasjonale bilmessen i Genève. Det engelske slagordet uttrykker DS’ internasjonale ambisjoner. Det gjenspeiler merkets filosofi om å levere stilrene og teknisk avanserte biler med eksklusive detaljer og usedvanlig høy komfort. Slagordet «SPIRIT OF AVANT-GARDE» henspiller også på DS’ tankesett. Det er en invitasjon til alle som har samme optimistiske visjon og avantgardistiske innstilling.

 

NYE DS 5: PERSONLIGGJØRINGEN AV DS-MERKET

600X430_DivineDS_GRILLE

Hva er vel mer passende enn en bil for å legemliggjøre slagordet «SPIRIT OF AVANT-GARDE»? De besøkende på bilmessen i Genève vil som de første i verden kunne ta merkets flaggskipmodell, den nye DS 5, i nærmere øyesyn. DS 5 har merkets nye grill med tilnavnet «DS Wings» samt flere andre kjennetegn som utgjør DS’ visuelle identitet. Med sin avantgardistiske stil, dynamiske ytelse, eksklusive utførelse, forseggjorte detaljer og avanserte teknologi har den nye DS 5 alle de egenskapene som kjennetegner eksisterende og fremtidige DS-modeller.

DS 5s nye frontparti uttrykker en status og et særpreg som er helt i tråd med merkets posisjonering i luksussegmentet, med detaljer som DS LED Vision-lykter og en fint utformet vertikal grill med DS-logo. Grillen har fått navnet «DS Wings» og er en hyllest til Citroëns historiske DS-modeller.

I kupeen er den cockpitlignende førerplassen utstyrt med siste generasjons 7-tommers berøringsskjerm, som gir tilgang til en rekke nettbaserte funksjoner og tjenester. Helt fra lanseringen vil kundene kunne velge mellom fem høytytende motorer med en kombinasjon av store krefter og god energieffektivitet (dreiemoment på opptil 400 Nm og CO2-utslipp på 100 g/km eller helt ned i 90 g/km, avhengig av motor).

Kombinasjonen av disse nye egenskapene og klassiske DS-elementer som avantgardistisk design og eksklusivitet i alle detaljer betyr at den nye DS 5 seiler opp som DS’ nye flaggskipmodell.
 

DS 5 MOON DUST: SHOWBILEN SOM VISER KJERNEN I DS 5

600X430_MOONDUST

Grillen på den nye DS Moon Dust tar seg fantastisk bra ut mot det «teksturerte» karosseriet med matt, grå flyinspirert lakk og kromdetaljer med spesialfinish. Kromdetaljene i fronten har fått en lys finish som står i kontrast til de andre detaljene i mørk krom.

Den sekskantede DS Wings-grillens unike, grafiske utførelse fremhever DS-monogrammet og ser like spektakulær ut fra alle vinkler. De elegante konturene trekkes ut mot sidene av de to lysende «vingene» som er integrert i frontlyktene.

DS 5 Moon Dust har i tillegg et svært eksklusivt interiør preget av håndverk i verdensklasse. Setene er laget ved hjelp av tradisjonelle skinnarbeidsteknikker, og det er utelukkende brukt materialer av høyeste kvalitet. Materialene som er benyttet i interiøret på DS 5 Moon Dust – helt fra setene i voksbehandlet brunt skinn med klokkelenkedesign til dørpanelene i plissert silke og detaljene i massiv makassaribenholt –, er verdig de mest anerkjente designhusene.

DS 5 Moon Dust drives av en hybriddieselmotor.
 

DS 21 PALLAS 2015: EN HYLLEST TIL HISTORIEN

600X430-DSPALLAS

Showbilen DS 21 Pallas 2015 er en hyllest til historien og 1955-utgaven av DS. Den ikoniske bilen, som har 60-årsjubileum i år, utgjør arven som har inspirert dagens DS-merke. Medarbeiderne ved DS’ designsenter har laget en nytolkning av DS 21 Pallas der tanken var å forene fortid og samtid i én bil. Modellen som stilles ut i Genève, er lakkert i Ink Blue, som også er lanseringsfargen for den nye DS 5, og har fått interiør i semianilinskinn i brunnyansen Criollo, som også er brukt i toppversjonene av dagens DS-modeller.

 

DIVINE DS: DS’ FREMTID

Concept_car-Divine-ds-exterior

En av DS’ fremtidsvisjoner, nærmere bestemt Divine DS, blir også å se i Genève. Denne konseptbilen, som første gang ble vist under bilmessen i Paris i 2014, er et konsentrat av merkets DNA og representerer DS’ fremtid.

Nyskapningen er designet og konstruert i Paris og er en kombinasjon av eksklusiv stil og ny teknologi. Legg merke til den kompakte, kraftfulle og elegante silhuetten med fire dører og de særegne grafiske signaturene. Interiøret har fått en dristig og helt unik finish. Divine DS er utstyrt med avansert teknologi, som frontlykter med laserlys, spoilere som kan heves for å gjøre bilen enda mer strømlinjeformet, i bakruten, utsikt med kamera bakover og en cockpit med mye digitalt utstyr.

Divine DS er den første bilen med «Hypertyping»-konseptet, som består av tre utskiftbare interiører, hvert med sin tydelige og unike stil: «Parisian Chic», «Mâle» og «Fatal Punk».

NYE NETTBASERTE TJENESTER

Siden DS-serien består av biler med avansert teknologi, har den også det aller beste av intuitive og brukervennlige nettbaserte tjenester. Noen eksempler:

 

En ny berøringsskjerm i alle DS-modeller fra første halvdel av 2015. Skjermen i den nye DS 5 er kompatibel med det nye Mirror Screen-systemet som gir tilgang til kompatible mobiltelefonapper fra berøringsskjermen, uten at du trenger å ta i telefonen. Løsningen blir tilgjengelig helt fra lansering av bilen.

 

DS Connect Box er en nyskapende kommunikasjonspakke utviklet for å oppfylle kundenes forventninger til sikkerhet, tidsbesparelser og komfort. Tjenestene er tilgjengelige via en boks som er installert i bilen. Fire tjenester er tilgjengelige:

  • SOS & Assistance-pakke: automatisk anrop til nødtelefon eller direkte kontakt med nødtjenester med et trykk på SOS-knappen.
  • Monitoring-pakke: virtuell servicelogg (automatisk overvåking av kilometerstand og servicepåminnelser) og råd om miljøvennlig kjørestil basert på tekniske data innhentet fra bilen.
  • Mapping-pakke: kan vise bilens posisjon (for eksempel hvor den er parkert) og sende ut e-postmeldinger når du forlater eller ankommer til en geografisk sone (og for eksempel informere venner og familie om at du snart er fremme).
  • Tracking-pakke: sender bilens geografiske plassering til politiet dersom bilen blir stjålet.

 

Den nye MyDS-appen er kompatibel med mobiltelefoner med iOS- eller Android-operativsystem og har et bredt spekter av funksjoner, deriblant sporing av den parkerte bilen, navigasjon til fots de siste meterne frem til bestemmelsesstedet, servicepåminnelser og tilgang til dokumentasjon. Målet er å gi kunden tilgang til hjelp, nyskapende og intuitive tjenester, relevante data om bilen og informasjon om kundetilpassede DS-tilbud hele veien på turen.