November 8, 2016

DS SPONSER UTSTILLINGEN «UNE BRÈVE HISTOIRE DE L’AVENIR» I LOUVRE

DS SPONSER UTSTILLINGEN «UNE BRÈVE HISTOIRE DE L’AVENIR» I LOUVRE

I likhet med utstillingen utforsker DS fremtiden ved å hente inspirasjon fra fortiden og merkets unike historie og tradisjoner.

Utstillingen «Une brève histoire de l’avenir» er en stor og viktig hendelse i høstens program for Louvre-museet inspirert av Jacques Attalis bok med samme navn* («Kort historie om framtida» i norsk oversettelse), der han tar viktige konstanter i menneskehetens historie og bruker dem som en invitt til å forestille seg hvordan verden vil se ut i 2050.

Utstillingen blir stående til 4. januar 2016.

I forbindelse med samarbeidet med Louvre-museet i Paris sponser DS «Une brève histoire de l’avenir», en utstilling som er åpen for publikum frem til 4. januar 2016.

Louvre huser noen av verdens mest fantastiske kunstsamlinger og har vært en sentral aktør i fransk kulturliv i over to hundre år. Det har skaffet seg et internasjonalt renommé som et fremragende museum som hele tiden tilbyr publikum nye og spennende arrangementer. Museets nyeste utstilling «Une brève histoire de l’avenir» er umiskjennelig avantgardistisk i stilen og inviterer de besøkende ut på «en reise i samtiden, der de ser nærmere på fortiden for å belyse fremtiden».

Gjennom de 200 utstilte gjenstandene oppstår det en dialog mellom betydelige fortidige og samtidige kunstverk. Denne dialogen er utgangspunktet for en kronologisk gjennomgang av de historiske hovedfasene samfunnet har gått gjennom, og den gradvise utviklingen som har gjort mennesket til det det er i dag.

«Vi er svært fornøyd med samarbeidet med Louvre-museet om denne utstillingen som blander historie med avantgarde og det klassiske med det moderne. I likhet med DS er Louvre alltid åpent for forandring og på jakt etter å overraske og glede med en tilnærming som peker fremover mot morgendagen», anfører DS-sjef Yves Bonnefont.

I likhet med utstillingen utforsker DS fremtiden ved å hente inspirasjon fra fortiden og merkets unike historie og tradisjoner. To viktige datoer illustrerer den avantgardistiske tilnærmingen: 1955 og 2015.

1955 var året da DS ble til, en bil som revolusjonerte datidens billandskap. DS har spilt en viktig rolle i livet til mange franskmenn og ble et symbol på fransk ingeniørkunst verden over. I seksti år var det ingen annen bilmodell som nøt samme legendestatus som DS.

Så, i 2015, fortsatte historien med nylanseringen av det franske bilmerket DS, som tar utgangspunkt i arven etter den opprinnelige DS.

Stikkord er innovasjon, fremragende kvalitet og avantgarde, tre kjerneverdier som også viser vei inn i fremtiden for DS.

*Kort historie om framtida (Une brève histoire de l’avenir) av Jacques Attali, oversatt av Grete Kleppen, Samlaget 2009.