June 1, 2016

DS VIRGIN RACING TAR SKRITTET OPP PÅ PALLEN SAMMENLAGT I FORMEL E-MESTERSKAPET ETTER RUNDEN I BERLIN

DS VIRGIN RACING TAR SKRITTET OPP PÅ PALLEN SAMMENLAGT I FORMEL E-MESTERSKAPET ETTER RUNDEN I BERLIN

Jean-Eric Vergnes sterke løp betydde at DS Virgin Racing klatret én plass høyere opp på tabellen, og laget ligger nå på tredjeplass sammenlagt i Formel E-serien. Vergnes innsats betyr også at DS Virgin Racing sikrer seg sin fjerde pole position denne sesongen, noe som er mer enn noe annet lag.

«Vi har to svært dyktige førere, og nå ser det også ut til at vi har en rask bil. Vi har nå flere pole positions enn noe annet lag og har akkurat presset Dragon Racing ned fra tredjeplassen i mesterskapet.» – Alex Tai, leder for DS Virgin Racing-teamet.
«Når du starter i pole position, vil du vinne løpet, og dagen i dag var ikke noe unntak. Buemi er imidlertid lynrask. Da han kjørte forbi meg for andre gang, visste jeg at løpet var kjørt og at jeg ikke ville klare å ta ham igjen», forklarer Vergne. «Jeg synes at de andre førerne som kjørte forbi meg, også var raske. Vi gjorde en god jobb med å sikre oss pole position, og jeg mener det viser hvor godt laget har arbeidet for å forbedre bilen. Jeg vet imidlertid også at jeg ikke kunne ha gjort det bedre enn en femteplass i dag. Jeg tok likevel verdifulle poeng for laget, slik at vi nå er oppe på en tredjeplass sammenlagt i mesterskapet, noe jeg er veldig fornøyd med. Laget fortjener det.»
Samtidig var Bird, som knivet om tredjeplassen med Daniel Abt, uheldig og fikk ødelagt frontplaten i en kollisjon med Abt tidlig i løpet. I en avgjørelse som ble oppfattet som overforsiktig, ba løpslederen ham om å stoppe for å skifte ut frontplaten. Birds ingeniører var misfornøyde med avgjørelsen og la inn en protest, men uten hell.
Da Bird kom inn på depotet, svant håpet om å fortsatt henge med i konkurransen da han falt fra fjerde til fjortendeplass. «Jeg er svært skuffet over avgjørelsen», sier Bird. «Jeg hadde ikke ventet meg et sort flagg for en så liten skade. Som jeg sa på radio, tror jeg ikke frontplaten var så løs, og avgjørelsen betyr at det nå blir svært vanskelig for meg å fortsatt være med og kjempe om førermesterskapet.»
Inne på depotet gikk skiftet av front greit og var gjort på svært kort tid, men Bird hadde allerede falt ti plasser. Han klarte dermed ikke å komme seg inn igjen blant de ti beste, og endte på en ellevteplass. Det var skuffende for føreren som, dersom han hadde fått en bedre plassering i dag, kunne ha vært en utfordrer til mesterskapstittelen. «Jeg er veldig glad på lagets vegne. Vi har lenge ønsket å utfordre Dragon Racing i mesterskapet, og selv om dagen i dag ble en skuffelse for meg, var den en triumf for laget. Nå kommer jeg til å konsentrere meg om London, som utvilsomt blir en heidundrende sesongfinale.»
«Jeg er ekstremt stolt over begge førerne», tilføyde lagleder Alex Tai. «Beslutningen var uheldig for Sam, som utvilsomt ville ha gjort et fantastisk løp dersom skaden ikke hadde oppstått. Han viste imidlertid likevel hva han er god for ved å klatre fra 14. til 11. plass. Jev briljerte i Superpole, noe som viser at vi er på rett vei. Vi har to svært dyktige førere, og nå ser det også ut til at vi har en rask bil. Vi har flere pole positions enn noe annet lag, og har akkurat presset Dragon Racing ned fra tredjeplassen i mesterskapet. London blir en stor utfordring, men laget og førerne gjør det bedre og bedre for hvert løp, og jeg gleder meg til fortsettelsen. Vi er på rett spor.»
Sjef for DS Performance, Xavier Mestelan Pinon, var også stolt over lagprestasjonene. «Det er tydelig at vi har gjort store forbedringer på bilen. Jeg er fornøyd med at begge førerne nå har klart å sikre seg en pole position med DSV-01. Laget har fortsatt enkelte utfordringer som vi jobber med, med akkurat nå vil jeg bare gratulere laget med den gode innsatsen, som vi i dag har sett fruktene av.»
London ePrix går av stabelen 2. og 3. juli i Battersea Park, med to løp på én helg som avslutning på sesongen.