1960-TALLET: I FORKANT

1960-TALLET: I FORKANT

Da den nye DS Pallas ble lansert under bilmessen i Paris i 1964, hadde den et utstyrsnivå som en fransk serieprodusert bil aldri tidligere hadde vært i nærheten av. Den skilte seg ut fra andre DS-modeller med sitt gjennomarbeidede og svært luksuriøse utstyr
som blant annet omfattet kromlister, spesiallagede hjulkapsler, baklys med krominnfatning og ekstra frontlykter. Innvendig hadde setene fått tykkere polstring, ryggstøene foran var høyere, og setene var å få med eksklusive skinntrekk som ekstrautstyr. DS Pallas fantes i de samme fargene som de andre DS-modellene med tillegg av en eksklusiv metalliclakk.

 

Odyssee-heritageDS-21-CabrioletI oktober 1965, ett år etter at DS Pallas ble lansert, kom en ny DS på markedet. Denne hadde høyere ytelse med en motor på 2 175 cm3 som utviklet 109 hk, og en topphastighet på 175 km/t! En ny modell, DS 21, sluttet seg til DS 19,
som hadde vært på markedet siden 1955 (modellnumrene stod for motorens kapasitet). DS fikk en designmessig oppgradering i 1967 med en modell som i tillegg til et vinnende utseende også hadde en ny sikkerhetsfunksjon, de berømte bevegelige
frontlyktene, som nå ble standard på toppmodellene Prestige, Pallas og Cabriolet. DS kunne dermed lyse opp i innersving før
bilen var inne i svingen!

Odyssee-DS-19I september 1968 ble det lansert et helsort dashbord, og samme år ble DS 19 erstattet med DS 20. Deretter, i 1969, kom et dashbord med en helt ny utførelse der tre store instrumentskiver var plassert under en skjerm som gikk over hele bredden. Men den viktigste nyheten i 1969 var den store oppgraderingen av drivverket. DS 21s motor på 2 175 cm3 hadde elektronisk drivstoffinnsprøytning, noe som økte effekten til 139 hk og gav en topphastighet på over 185 km/t. Med en på alle måter enestående bil befestet DS sin posisjon i forhold til konkurrentene.