C-SportLounge

C-SportLounge

Design

En nytolkning av GT-modellen i takt med den generelle utviklingen i bilverdenen

sport-lounge-rear-art

C-SportLounge ble vist for første gang på bilmessen i Frankfurt i 2005 og utgjør en ny tilnærming til GT-en, i tråd med utviklingen i bilverdenen for øvrig. C-SportLounge har hentet mye inspirasjon fra DS 5s nyskapende stil.

Den originale konstruksjonen består av et kraftfullt og strømlinjeformet ytre og et cockpitinspirert interiør, der både kjøregleden og komforten for de tre passasjerene er ivaretatt.

Karosseriet på konseptbilen C-SportLounge har en eksklusiv utførelse vi tror du vil falle for umiddelbart. De rene, men dristige linjene er et perfekt uttrykk for merkets stilistiske særpreg. Og i den originale konstruksjonen har DS på bemerkelsesverdig vis lykkes med å kombinere det kraftfulle med det strømlinjeformede. C-SportLounges store sporvidde og buede sider hinter om store krefter, samtidig som de bølgende linjene og det lange taket vitner om jakten på en optimal aerodynamikk – noe som er svært viktig for DS.  C-SportLounge forener en dynamisk kjøreopplevelse med førsteklasses komfort i kupeen.

Aerodynamikk

 

Optimal aerodynamikk

Det er lagt ned mye arbeid i å skape mest mulig flytende linjer og en optimal aerodynamikk, to svært viktige verdier for DS. Cx er på 0,26, og Cz bak er på 0,02. Flere elementer er utformet spesielt med tanke på å redusere luftmotstanden, noe blant annet følgende er eksempler på:

Luftkanaler på begge sider av støtfangeren foran. Kanalene fører luften inn i hjulbuene foran og fungerer som en virtuell skjermplate.

Et elektromekanisk system bakerst på taket. Systemet består av såkalte MEMS (mikro-elektromekaniske systemer) som, på samme måte som en spoiler, skaper luftstrømmer og forbedrer bilens luftmotstand og stabilitet ved høye hastigheter.

En omvendt, bevegelig spoiler under hekken på bilen. Den omvendte spoileren som aktiveres ved hjelp av en heisemekanisme, gir bedre løft (Cz) og bidrar til å holde bilen stabil ved høye hastigheter. Den har tre forskjellige stillinger:

– en nøytral stilling der spoileren glir perfekt inn i hekkdesignen, når bilen står stille og ved bykjøring

– en stilling nummer to som egner seg for kjøring med stabil hastighet over 90 km/t og gir optimal Cz og Cx

– en stilling nummer tre som brukes ved nødstopp og øker det negative løftet gjennom å generere en nedoverrettet kraft og stabilisere bilen

Bilens glatte understell gir mindre luftmotstand og bedre løft takket være en optimal luftstrøm under bilen.

Takket være de forbedrede aerodynamiske egenskapene kan C-SportLounge vise til en høy dynamisk ytelse, et forbedret veigrep og et godt miljøregnskap.

 

Interior

Topp komfort i kupeen

Concept-Car_Sport-lounge-interior

C-SportLounges interiør er luksuriøst og har som den ekte GT-en den er, god plass til fire voksne. Kupeen er en harmonisk blanding av gjennomarbeidede detaljer, solide materialer av høy kvalitet og en mer mekanisk førerplass. Bakdørene er hengslet i bakkant, noe som gjør konseptbilens kupé overraskende lett å ta plass i. Det uvanlig store bagasjerommet er perfekt for langturer.

Kjøregleden står i sentrum på den cockpitlignende førerplassen, som akkurat som resten av kupeen er inspirert av flyinteriører. Inspirasjonen har blant annet gitt seg utslag i instrumenter med nåler og et særpreget instrumentoppsett. Førerplassen gir videre en relativ høy sittestilling, som gir god oversikt og dermed både er trygg og behagelig. Fordi førersetet går i ett med midtkonsollen, er girspaken og klimaanleggets betjening alltid innen behagelig rekkevidde, uansett hvor langt frem eller tilbake setet står. Vi har dessuten gjort alt vi kan for å sikre at føreren holder fokus på veien, ved blant annet å plassere betjeninger og girspaker på rattet.