Numéro 9

Numéro 9

Filosofi

n9-concept-car_Philosophies

Numéro 9 er en nyskapende tilnærming til luksusbilen, der DS-seriens særpreg rendyrkes. Gjennom en ny og kreativ tilnærming og unik stil skiller den seg ut med en design som appellerer til følelsene, mange eksklusive detaljer og en unik finish.

 

Førerne av Numéro 9 kan vente seg en helt ny og spennende kjøreopplevelse i en bil som i tillegg er praktisk.

 

Konseptbilen har en «shooting brake»-inspirert utførelse som oser av selvtillit og karisma.

 

Design

numero-9_Design

Med sine gjennomarbeidede detaljer uttrykker Numéro 9 på bemerkelsesverdig vis essensen i DS-merket. Konseptbilen, som passende nok er designet i den internasjonale motehovedstaden Paris, er starten på et nytt designkapittel for DS. I kjent DS-stil har den fått et «svevende» tak, som er understreket av en kromsignatur med diskré DS-monogram, og siderutene bak nærmest flyter sammen med bakluken.

 

Farger og materialer er håndplukket for å gi et mystisk og elegant utseende. Lakken i en dyp sortnyanse med et hint av lilla har fått navnet «Whisper» og står perfekt til detaljene i den litt varme kromnyansen «Californian».

 

Teknologi

Numero-9_concept_light

Numéro 9 er en konseptbil der det er tatt i bruk flere forskjellige typer teknologi for å oppnå enestående resultater på områdene komfort, miljø og sikkerhet. I tillegg gir den selvsagt en spennende kjøreopplevelse. Merkets integrerte «créative technologie» er en perfekt illustrasjon på DS’ ekspertise. Numéro 9 har et hybriddrivverk med bensin- eller dieselmotor kombinert med en elektrisk motor på bakakselen. Den elektriske motoren bruker litium-ion-teknologi og utvikler 70 hk med et dreiemoment på 200 Nm. Den kan lades i en vanlig stikkontakt på bare 3,5 timer.

 

Miljø

Numero-9_concept_philosophySom en såkalt plugin-hybrid er Numéro 9 også en miljøvennlig bil. Dette er ikke minst tilfellet ved bykjøring, der ZEV-modusen (Zero Emission Vehicle) gir en rekkevidde på 50 km. På strekninger der føreren vekselvis akselererer og bremser opp, kan dessuten hybridsystemet gi et lavere drivstofforbruk fordi begge energikildene utnyttes. Forbrenningsmotoren aktiveres ute på motorveien og gir en svært høy ytelse, imponerende 295 hk med et svært beskjedent drivstofforbruk og CO2-utslipp (henholdsvis 0,17 liter per mil og 39 gram per kilometer).