February 2, 2016

RÉTROMOBILE 2016 VISER UNIKE DS- OG SM-MODELLER

RÉTROMOBILE 2016 VISER UNIKE DS- OG SM-MODELLER

En DS 20 Pallas, en SM OR og en DS Bossaert GT 19 kupé – disse enestående bilene er blant høydepunktene på DS’ stand på Rétromobile-messen 3.–7. februar i Paris.

Utstillingen, som har blitt en realitet takket være uvurderlig støtte fra foreningen Amicale Citroën France* og diverse DS- og SM-klubber**, omfatter fem unike veteranmodeller i tillegg til merkets nyeste modell, den nye DS 3. På DS-merkets andre opptreden på dette arrangementet rettes søkelyset mot eleganse og teknologi.

Rétromobile-messen er et internasjonalt treff for veteranbilentusiaster og et svært viktig forum for å møte DS’ publikum ansikt til ansikt. Det er nå andre gang DS stiller ut som selvstendig merke på messen, olange, markerte finner som begynner rett bak dørene, og store hjulbrønner over bakhjulene. Den bakre støtfangeren og bagasjerommets fasong er et symmetrisk ekko av bilens frontparti, og den store bakruten gir fantastisk utsikt for baksetepassasjerene. Interiøret er typisk for 1960-tallets sportsbiler, med turteller og måler for kjølevæsketemperatur (den utstilte bilen har også «Jaeger»-dashbord). Kundene kunne også velge skinnseter, et treeikers ratt med tredetaljer og en motorversjon med topphastighet på 172 km/t.

– EN DS 20 PALLAS, 1974-MODELL. Den utstilte bilen har karosseri i en perlemoraktig grånyanse kalt Gris Nacré, tak i blank sort utførelse og interiør og setetrekk i karamellfarget jersey. Pallas-versjonen ble vist for første gang på bilmessen i Paris i oktober 1964. Det er en svært viktig dato i DS’ historie siden konstruktøren viste en eleganse og et detaljnivå som man aldri tidligere hadde sett i serieproduserte biler. Den skiller seg ut fra de andre DS-modellene med luksuriøse og utsøkt utførte elementer som kromdetaljer, spesialdesignede hjulkapsler og ekstra tykke seter.

– En DSpécial 1972-modell i hvitnyansen Blanc Meije med interiør i Targa-sort. Denne «D»-serien kom i september 1969, da DSpécial erstattet Deluxe- (Luxe-) og Comfort- (Confort-) versjonene av ID19. Modellen som vises på Rétromobile, er utstyrt med servostyring og oppvarmet bakrute, som begge var ekstrautstyr. Den har en topphastighet på 160 km/t.
SM, som er en referanse i Grand Tourer-segmentet og en verdig etterfølger til DS, kommer til å dele oppmerksomheten med DS-modellene på standen:
– En SM Injection fra 1975, den nest siste som ble produsert ved Ligier-fabrikken i Abrest, som ligger i det franske fylket Allier midt i Frankrike. Bilen som vises, er i perfekt stand med hvitt karosseri og blågrønt tekstilinteriør. Den har dessuten sotede vinduer og klimaanlegg. I likhet med de siste SM-modellene som rullet ut fra fabrikken, har den sikkerhetsbelter med beltestrammer og nødblinkknapp på dashbordet som standardutstyr.

– En SM OR, en helt spesiell modell som har fått en overhaling i anledning Rétromobile-messen. Etter sandblåsing, to lag med lakk og deretter tre lag med klarlakk har denne SM-en blitt en fantastisk representant for en bil med futuristiske linjer og fremtidsrettet teknologi. Den utstilte 1971-modellen er utstyrt med V6-motor med forgasser fra Maserati, sotede vinduer, klimaanlegg og Havane skinninteriør i brunt.
Sammen med disse bilikonene vil vi også få se den nye DS 3. I god, gammel DS-tradisjon er også denne nykommeren full av avansert teknologi og luksuriøse detaljer, og den slekter også på SM når det gjelder nyskapende bildesign. Modellen ble vist for første gang rett ved Louvre-pyramiden for noen dager siden, og er ikke i salg hos forhandlerne før om noen uker. Rétromobile blir dermed en av de aller første anledningene til å se bilen. Den nye DS 3 vil bli vist i Sport Chic-versjon med BlueHDi 120 S&S-motor, med perlemorhvit Blanc Nacré-lakk og tak i brunnyansen Topaze. Denne moderne, stilige og høytytende bilen er utstyrt med DS LED Vision-frontlykter, Active City Brake-system for automatisk nødbremsing ved bykjøring, 7-tommers berøringsskjerm med Mirror Screen-funksjon og interiør i nappaskinn i Tronitario Brown med DS’ eksklusive «klokkelenke»-design.

*Amicale des Clubs Citroën France er en forening som koordinerer initiativer som kommer fra bilklubbene, med Citroën og DS.
**Følgende klubber er representert på Rétromobile 2016: Club Citroën France, DS Club Révolution 55, DS ID Club de France, Euro SM Club, Idéale DS France og SM Club de France.